www.belgium.be Logo of the Belgian government

FAQ

WEBVEILINGEN

Nee, het is niet mogelijk uw bod in te trekken of te wijzigen (zie artikel 4 van de algemene gebruiksvoorwaarden en voorwaarden voor webverkopen)
Klikt u op 'Bieden', dan verbindt u zich ertoe om het lot te kopen wanneer u de veiling wint.

Nee, de loten van de webveilingen worden verkocht zonder enige garantie dat ze naar behoren functioneren.

De verkoopvoorwaarden vindt u op de detailpagina van het lot op de webveiling. U kunt ze ook hier bekijken. .

U moet een account aanmaken om te kunnen bieden op een of meerdere loten die te koop staan op de webveilingen.

​Klik op "Login"

Klik op "U heeft geen account?"​

Vul de gevraagde vermeldingen in​

Creëer een paswoord. Dit dient minstens 8 karakters te omvatten waarvan minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 bijzonder teken.

Aanvaard de algemene voorwaarden​

Klik op " ik ben geen robot" en klik vervolgens op te te identifiëren voorwerpen in de Captcha test

Klik op " zich inschrijven"​

Het systeem zal u via SMS een cijfer met 6 posities toesturen dat u dient in te voeren om uw inschrijving te beëindigen.


U kunt u nu aanmelden en bieden op de loten die u interesseren.

HOE KAN IK BIEDEN?
  1. Klik op het lot dat u interesseert en lees zorgvuldig de gedetailleerde beschrijving
  2. Klik op de knop 'Bieden'
  3. Voor u een bod kunt doen, moet u zich eerst aanmelden of, als u nog geen account hebt, een account aanmaken
  4. Vervolgens hebt u twee mogelijkheden:
    • Manueel een hoger bod indienen. De internet site stelt de volgende minimale verhoging voor. Je kan hetzij valideren, hetzij het gewenste bedrag invoeren en het valideren
    • een automatisch bod doen. Je voert het maximaal bedrag in dat je wenst en je valideert het. In dit geval zal de site automatisch in je plaats verhogen tot het vermelde maximum bedrag.

Wint u de veiling, dan krijgt u een mail met een overzicht van uw bestelling. U hebt zeven werkdagen de tijd om uw bestelling online te betalen.

WAT IS EEN MAXIMUMBOD/AUTOMATISCH BOD?

Met een maximumbod laat u de website automatisch voor u opnieuw bieden zonder dat u zelf handmatig een nieuw bod moet doen wanneer iemand anders een hoger bod gedaan heeft..

Hoe werkt een maximumbod/automatisch bod?

  • Bij het bieden vult u het bedrag in dat u bereid bent om te betalen voor het lot. De andere bieders kunnen het bedrag van uw maximumbod niet zien
  • Bent u niet (meer) de hoogste bieder voor het lot, dan doet de website in uw plaats een nieuw bod met de automatische bodverhoging die van toepassing is voor het lopende bod. Het systeem blijft in uw plaats automatisch bieden tot uw maximumbod bereikt is
  • Bent u niet meer de hoogste bieder en is uw maximumbod bereikt, dan krijgt u een mail om u te informeren dat iemand hoger geboden heeft
  • Wanneer 2 automatische opbiedingen van hetzelfde bedrag worden geplaatst voor éénzelfde artikel en dit bedrag het hoogste is na de opbiedingen, zal het lot toegekend worden aan de klant die zijn automatisch bod eerst heeft geplaatst.
WAT IS EEN BIEDINGSOVERZICHT?

Op de webpagina 'Biedingsoverzicht' kunt u de biedingen volgen die voor een bepaald lot gedaan zijn. Vanwege hun vertrouwelijke karakter worden de identiteitsgegevens van de bieders anoniem gemaakt (*****). Hebt u een bod gedaan, dan ziet u alleen uw naam uitgeschreven staan. U kunt ook zien of een andere bieder automatisch biedt (met een maximumbod werkt).

Gaat het om meerdere automatische biedingen, dan verschijnt alleen het effectieve nieuwe hoogste bod in het biedingsoverzicht.

WAT ZIJN DE VASTE BEDRAGEN VAN DE BODVERHOGINGEN?

De bodverhoging is het bedrag dat aan de prijs toegevoegd wordt telkens iemand voor het lot een bod doet.

De bodverhoging is vooraf bepaald en hangt af van het hoogste lopende bod voor het lot.

De bodverhogingen zijn als volgt ingesteld op onze website:


·       0 tot 99,99€ : 1€

·       100  tot 249,99€ : 2€

·       250 tot 499,99€ : 5€

·       500 tot 999,99€ : 10€

·       1.000 tot 1.999,99€ : 20€

·       2.000 tot 4.999,99€ : 50€

·       5.000 tot 9.999,99€ : 100€

·       10.000 tot 24.999,99€ : 200€

·       Meer dan 25.000€ : 500€

WEBBOETIEK

STAAT ER EEN GARANTIE OP DE ARTIKELEN IN DE WEBBOETIEK?

Nee, de artikelen in de webboetiek worden verkocht zonder enige garantie dat ze naar behoren functioneren.

WAAR VIND IK DE VERKOOPVOORWAARDEN?

U vindt de verkoopvoorwaarden op de detailpagina van het artikel in de webboetiek. U kunt ze ook hier bekijken. .

WAAROM MOET IK EEN ACCOUNT AANMAKEN?

U hebt een account nodig wanneer u artikelen wilt kopen in onze webboetiek.

HOE MAAK IK EEN ACCOUNT AAN?

​Klik op "Login"

Klik op "U heeft geen account?"​

Vul de gevraagde vermeldingen in​

Creëer een paswoord. Dit dient minstens 8 karakters te omvatten waarvan minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 bijzonder teken.​

Aanvaard de algemene voorwaarden​

Klik op " ik ben geen robot" en klik vervolgens op te te identifiëren voorwerpen in de Captcha test

Klik op " zich inschrijven"​

Het systeem zal u via SMS een cijfer met 6 posities toesturen dat u dient in te voeren om uw inschrijving te beëindigen.


U kunt u nu aanmelden en artikelen aan uw bestelling toevoegen of uw bestelling afronden.

HOE BESTEL IK EEN ARTIKEL IN DE WEBBOETIEK?

In de webpagina’s van de webboetiek vindt u het webaanbod van de verschillende Fin Shops.

Klik op het artikel dat u wilt kopen. U komt nu op een webpagina terecht met de specifieke informatie over het artikel

Zijn er meerdere artikelen in voorraad, dan kunt u het aantal dat u wilt bestellen aanpassen

Kies het aantal dat u wilt bestellen met behulp van de knoppen -/+ en klik vervolgens op ‘AAN WINKELMANDJE TOEVOEGEN’

Het artikel ligt nu in uw winkelmandje. U kunt uw bestelling meteen afronden of verder winkelen in de webboetiek

Om uw bestelling af te ronden klikt u op ‘MIJN WINKELMANDJE’ rechts bovenaan

Opgepast: om uw bestelling af te ronden moet u een account aangemaakt hebben en aangemeld zijn

Als u al uw artikels gekozen hebt, beëindig u bestelling door te klikken op de toets "Ga over tot betaling"

De bestelde artikels op de webboetiek worden enkel verzonden naar het adres van uw keuze in België

U kunt het leveringsadres zelf kiezen en aanpassen (alleen leveringen in België zijn momenteel mogelijk)

U krijgt nu een overzicht van uw bestelling

U dient uw online bestelling onmiddellijk te betalen. U kan betalen op een 100% beveiligde omgeving met Bancontact, MasterCard of Visa.

Wanneer de betaling is uitgevoerd, ontvang u een bevestigingsmail van uw bestelling.

OPENBARE VERKOPEN

STAAT ER EEN GARANTIE OP DE LOTEN VAN DE OPENBARE VERKOPEN?

Nee, de loten van de openbare verkopen worden verkocht zonder enige garantie dat ze naar behoren functioneren.

WAAR VIND IK DE VERKOOPVOORWAARDEN?

U vindt de verkoopvoorwaarden op de detailpagina van de openbare verkoop.

U VINDT DE VERKOOPVOORWAARDEN OP DE DETAILPAGINA VAN DE OPENBARE VERKOOP.

Nee, voor de openbare verkopen hoeft u geen account aan te maken. U vindt de deelnamevoorwaarden in de aankondiging van de openbare verkoop.​

WELKE SOORTEN OPENBARE VERKOPEN ZIJN ER?

Openbare verkopen

Bij een openbare verkoop kunt u op de dag van de verkoop bieden per lot. De loten worden toegewezen aan de hoogste bieder.

Voor sommige openbare verkopen moet u zich op voorhand inschrijven.


Biedingen per mail

Bij een bieding per mail kunt u tijdens een bepaalde termijn per mail een bod doen. Na die termijn worden de loten toegewezen aan de bieder die per mail het hoogste bod gedaan heeft.

BETALING

MOET IK BIJ FIN SHOP BTW BETALEN OP MIJN AANKOOP?

Neen. De Staat is niet onderworpen aan btw op basis van artikel 6, alinea 1 van het btw-wetboek.

In uitzonderlijke gevallen zal Fin Shop btw aanrekenen bovenop de verkoopprijs, meer bepaald wanneer een voertuig dat werd inbeslaggenomen lastens een btw-plichtige wordt overgedragen aan Fin Shop door het Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring. In dat geval wordt dat uitdrukkelijk als opmerking vermeld in de verkoopvoorwaarden.

Bovendien wordt de aandacht van de inschrijvers gevestigd op het feit dat voor bepaalde inbeslaggenomen of verbeurdverklaarde voertuigen, het kan zijn dat de invoerrechten en/of de btw niet werden voldaan. Dat bijvoorbeeld voor voertuigen die van buiten de Europese Unie komen of wanneer het gaat om een 'nieuw' voertuig volgens de fiscale reglementering (wanneer de levering plaats vindt binnen de 6 maanden na de datum van de inverkeerstelling van het voertuig of wanneer het voertuig minder dan 6.000 km op de teller heeft). De eventuele belastingen die verschuldigd zijn voor de inverkeerstelling vallen uitsluitend ten laste van de inschrijvers.

WANNEER MOET IK MIJN BESTELLING IN DE WEBBOETIEK BETALEN?

U dient de artikels van de webboetiek onmiddellijk te betalen wanneer u uw bestelling beëindigt. U kan betalen op een 100% beveiligde omgeving met Bancontact, Mastercard of Visa.

WANNEER MOET IK MIJN OP DE WEBVEILING GEWONNEN LOT BETALEN?

Eens u een opbod hebt gewonnen, ontvang u een email waarin u wordt gevraagd het gewonnen lot binnen de 5 werkdagen online te betalen

WANNEER MOET IK MIJN LOT OP EEN OPENBARE VERKOOP BETALEN?

De betalingsvoorwaarden worden in de aankondiging van de openbare verkoop vermeld.

"ZIJN ER VERZENDINGSKOSTEN?"

Nee, geen verzendingskosten worden aangerekend. Het minimumbedrag van uw bestelling moet wel 10 euro bedragen.

De levering naar België is gratis.

LEVERING

KAN IK EEN BESTELLING IN DE WEBBOETIEK KOMEN AFHALEN?

Nee, bestellingen in de webboetiek worden altijd met de post geleverd naar een adres in België.

WANNEER ONTVANG IK MIJN BESTELLING?

Uw bestelling zal door onze zorgen opgestuurd worden ten laatste 5 werkdagen na ontvangst van uw betaling.

Hebt u meerdere artikelen besteld, dan is het mogelijk dat de artikelen op verschillende dagen geleverd worden.​

U ontvangt een email wanneer uw bestelling zal worden opgestuurd.

U kunt de verwerking van uw bestelling ook volgen via uw account.

WAT ALS IK NIET AL MIJN BESTELDE ARTIKELEN ONTVANGEN HEB?

Bestelt u meerdere artikelen, dan is het mogelijk dat die artikelen vanuit verschillende Fin Shops verstuurd worden. In dat geval kan het zijn dat de artikelen op verschillende dagen geleverd worden.

KAN IK EEN GEPLAATSTE BESTELLING NOG WIJZIGEN?

Nee. U kan geen bestelling meer aanpassen die reeds werd doorgegeven.

KAN IK EEN BESTELLING BUITEN BELGIË LATEN LEVEREN?

Nee, op dit moment kunt u alleen artikelen op een adres in België laten leveren.

WAT IS DE LEVERINGSWIJZE VOOR EEN OP DE WEBVEILINGEN GEWONNEN LOT?

Behoudens tegenovergestelde vermelding in de details van de aankondiging van de opbieding, zal de afhaling gebeuren in de betrokken FinShop, enkel op afspraak van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u en van 13u tot 15u. U beschikt over een termijn van 5 werkdagen om uw artikels af te halen

Opgepast :

  • Soms moet u het lot afhalen op een andere plaats dan de Fin Shop. In dat geval vindt u het afhalingsadres in de beschrijving op de webpagina.
  • De afhaling dient door de koper zelf te worden uitgevoerd. Hij moet zijn identiteitskaart en een kopie van zijn factuur meebrengen.
    Bij afhaling door een derde, moet de koper voorafgaandelijk (per email) aan Fin Shop de contactgegevens (naam van de vennootschap, naam en voornaam van de chauffeur) van zijn vertegenwoordiger meedelen. Deze moet zijn identiteitskaart en een kopie van de factuur voorleggen aan de medewerkers van de Fin Shop die zich het recht voorbehouden om een lot niet af te leveren aan een onvoldoende geïdentificeerde persoon.

KLANTENDIENST

STAAT ER EEN GARANTIE OP DE ARTIKELEN?

Nee, de artikelen en loten van de webveilingen, webboetiek en openbare verkopen worden verkocht zonder enige garantie dat ze naar behoren functioneren.

WAAR VIND IK DE VERKOOPVOORWAARDEN?

Voor de openbare verkopen vindt u de verkoopvoorwaarden terug op de detailpagina van de openbare verkoop.

Voor de artikelen in de webboetiek en de loten op de webveilingen vindt u hier de verkoopvoorwaarden. .

KAN IK EEN GELEVERD ARTIKEL TERUGSTUREN OF RUILEN?

U hebt een herroepingsrecht van 14 dagen voor artikelen die u in de webboetiek besteld hebt. U draagt wel zelf de kosten voor het terugsturen van de artikelen.

KAN IK EEN THUIS GELEVERD OF IN DE FIN SHOP AFGEHAALD LOT TERUGSTUREN OF WISSELEN?

Bent u geïnteresseerd in een lot, dan kunt u het voorwerp bezichtigen voor u een bod doet (zie de rubriek 'Bezichtiging' op de detailpagina van dat lot). U doet met andere woorden een bod met kennis van zaken.

Als u vervolgens een lot wint via de online opbiedingen van de website, kan u het, in principe, niet verwisselen of terugsturen (zie artikel 9 van de algemene gebruiksvoorwaarden en voorwaarden voor webverkopen).
Klikt u op 'Bieden', dan verbindt u zich ertoe om het lot te kopen wanneer u de veiling wint.

KAN IK EEN NOG NIET GELEVERDE BESTELLING ANNULEREN?

Nee. U kan geen bestelling meer aanpassen die reeds werd doorgegeven.

WAAROM MOET IK EEN ACCOUNT AANMAKEN?

U hebt een account nodig wanneer u wilt bieden op onze webveilingen of artikelen wilt kopen in onze webboetiek.

Voor de openbare verkopen is een account niet verplicht. De deelnamevoorwaarden vindt u terug in de aankondiging van de verkoop.

HOE MAAK IK EEN ACCOUNT AAN?

​Klik op "Login"

Klik op "U heeft geen account?"​

Vul de gevraagde vermeldingen in​

Creëer een paswoord. Dit dient minstens 8 karakters te omvatten waarvan minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 bijzonder teken.​

Aanvaard de algemene voorwaarden​

Klik op " ik ben geen robot" en klik vervolgens op te te identifiëren voorwerpen in de Captcha test

Klik op " zich inschrijven"​

Het systeem zal u via SMS een cijfer met 6 posities toesturen dat u dient in te voeren om uw inschrijving te beëindigen.


U kunt u nu aanmelden en bieden op een webveiling of uw bestellingen afronden.

KAN IK EEN BESTELLING BUITEN BELGIË LATEN LEVEREN?

Nee, op dit moment kunt u alleen artikelen op een adres in België laten leveren.

KAN IK EEN GEPLAATSTE BESTELLING NOG WIJZIGEN?

Nee. U kan geen bestelling meer aanpassen die reeds werd doorgegeven.

WAAR KOMEN DE ARTIKELEN UIT DE FIN SHOPS VANDAAN?

De artikelen uit de Fin Shops kunnen van diverse oorsprong zijn:

  • Goederen die niet langer door de overheid gebruikt worden, zoals kantoorbenodigdheden of meubelen
  • In beslag genomen goederen
  • Goederen uit erfloze nalatenschappen​
HOE VIND IK SNEL EEN ARTIKEL OF EEN WEBVEILING?

Op de webpagina’s van de webveilingen en in de webboetiek hebt u filters om de Fin Shop, categorie, staat en prijs van de artikelen te kiezen. Zo kunt u gemakkelijk en snel de weergegeven artikelen verfijnen.

U kunt ook via een zoekterm in het zoekveld op heel de website een artikel zoeken.

MIJN PAKKET IS BESCHADIGD TOEGEKOMEN. HOE KAN IK ME LATEN TERUGBETALEN?

In geval van een beschadigd pakket moet u zich richten tot bpost en niet tot Fin Shop.
U kunt schriftelijk, per telefoon of op de website van bpost.
U dient aan bpost het nummer van uw pakket, de factuur en enkele foto's van het beschadigde pakket (binnen- of buitenverpakking) mee te delen.